neděle 12. srpna 2012

Ten češtin!

Ano, čeština není nejjednodušší jazyk, ale my máme tu výhodu, že jí známe odmalička. Jsme v ní vychovávaní, dostáváme pětky z diktátů  a čtyři mínus z gramatických cvičení. A tak se to raději do příště naučíme, co kdybychom to náhodou někdy potřebovali. A nebo nenaučíme?

Opravdu si nedokážu představit, až jednou budu třeba vybírat zaměstnance do své firmy a budu muset číst ty slátaniny! Už teď mi to trhá oči na sociálních sítích, diskusích, smskách, emailech... Chci zdůraznit, že nemám problém s nespisovnou češtinou (slangem, nářečím), hovorovými výrazy, ani ničím podobným. Mám veliký problém s gramatickými hrubkami.

Nejvíc inkriminované je podle mého sloveso BÝT v podmiňovacím způsobu. Žádné bysem, byjsem, by jsem, by jsi, bysme, by jsme, by jste, byjste, nic takového neexistuje. Správně je bych, bys, by, bychom a byste. Pochopitelně se to dá aplikovat například na kdybych - kdybys, kdyby, kdybychom, kdybyste. Nic jiného není přípustné. A taktéž je to u abych - abys, aby, abychom, abyste.
Nemám problém, jak jsem již zmiňovala, s hovorovými výrazy. Byla jsi = bylas, udělala jsi = udělalas. Jen je potřeba vědět, kdy používáme příslušný tvar slovesa BÝT a kdy zvratné SE. Udělala si není totéž jako udělala jsi. Udělala si = vyrobila sama sobě něco, například úraz, oběd. Udělala jsi = vykonala nějakou činnost, ve smyslu Udělala jsi ty úkoly?

A jak jste na tom vy? Otestujte se třeba tady a nebo tady.

A hned další je souboj S/Z. A taky I/Y. Ale budu v klidu, dýchám zhluboka.... A taky mě sere, když někdo nepoužívá interpunkci!!! 


Žádné komentáře:

Okomentovat